Aktuella kurser på järfälla Brukshundklubb

Aktivitet och sammarbetskurs

Aktivitets/samarbetskurs, riktar sig mot hundar från 6 månaders ålder och uppåt Har din valp blivit tonåring eller vill du jobba mer på ert samarbete?
Vill du ha tips på hur du aktiverar din hund så den får utlopp för sin energi? På denna kurs jobbar vi på samarbete men också på att kunna ställa krav på hunden. Vi fortsätter tillsammans att utveckla hunden till att fungera i vardagen men väver också in aktivitetsövningar. Vi kommer varva praktik ute med teori inne i lokal med plats för samtliga deltagare och även kunna ta in hundarna.

Var: Järfälla brukshundklubb

När:
Onsdag 2 oktober kl 18,00 - 19,30
Onsdag 9 oktober kl 18,00 - 19,30
Lördag 12 oktober kl 10,00 - 11,30
Onsdag 16 oktober kl 18,00 - 19,30
Lördag 19 oktober kl 10,00 - 11,30

Instruktör: Jessica Myhre

Villkor för hunden: Kursen riktar sig till hundar från 6 månader. Hunden vara id- märkt och vaccinerad mot valpsjuka och parvovirus, vid funderingar rådfråga din veterinär.

Platser: 6st

Pris: 1900 kr

Anmälan: Villkor för anmälan och betalning:
Kursavgiften betalas in på klubbens Swish på 123 080 16 39 eller klubbens plusgiro 913783-7
"Först till kvarn" tillämpas där betalning gäller som anmälan och den ska vara betald senast den 29/9-2024 .
Uppge namn och vilken kurs du vill gå vid inbetalning. Blir kursen full och du har betalat får du självfallet pengarna tillbaka.
Om du inte är medlem i klubben måste du bli det för att gå kursen.

Grundkurs specialsök

Specialsök innebär att man lär hunden söka, hitta och markera en specifik doft i olika miljöer, såsom inomhus och utomhus. Alla hundar, oavsett ras och ålder, kan dra nytta av specialsöksträning.

Vi kommer lägga stor vikt vid att utveckla en bra motivation att vilja hitta och framför allt markera. Den här kursen går till stor del ut på att lära hunden att markera Röd Kong, samt att jobba upp ett högt värde på att söka och hitta röd Kong. Vi kommer även att titta på hundens föremålsintresse och vilja att leta/hämta Kongen.

Vi kommer att jobba med ett ekipage åt gången och en stor del av kursen är att observera och diskutera det vi ser när vi och våra hundar jobbar. Det ingår även en del grundövningar som kan komma att behövas vid markeringsträningen och vid belöningsutveckling.

Förkunskap
· Att hunden vill leka med leksak och har ett föremålsintresse,
· Att ta med sig på kursen, Röd Kong och även annan leksak som hunden tycker om och/eller hundgodis.

Kursinnehåll
· Markeringsträning
· Hur arbetar en sökhund
· Teori om specialsök
· Hundens föremålsintresse och vilja att leta/hämta Kongen.
· Sökövningar (söka-hitta-belöna)
· Inlärning av markering

Antal platser:
6 stycken

Datum och tid:
Lördag den 28/9 14:30-16:00
Lördagen den 5/10 14:30-16:00
Söndag den 13/10 14:30-16:00
Lördagen den 19/10 14:30- 16:00

Pris:
1900 kr

Sista anmälningsdagen:
23/9-2024

Instruktör:
Ann Carlson

Anmälan: Kursavgiften betalas in på klubbens Plusgiro 913783-7 eller via Swish på 123 080 16 39.
"Först till kvarn" tillämpas där betalning gäller som anmälan och den ska vara betald senast den 23/9.
Uppge namn och vilken kurs du vill gå vid inbetalning.
Blir kursen full och du har betalat får du självfallet pengarna tillbaka.
Det finns ej rinnande vatten på klubben.

Välkommen!

Grundkurs Nosework

Vill du lära dig och din hund en rolig och enkel nosaktivering att bara ha hemma eller har du tävlingsambitioner inom sporten.Nosework är den perfekta aktiveringen för alla hundar!

Nosework byggs upp kring fyra olika grenar: behållarsök, Inomhussök, utomhussök samt fordonssök där hunden söker med nosen efter gömd doft i olika miljöer.
Hunden får utlopp för naturliga beteenden som att nosa och söka och får använda sitt viktigaste sinne, luktsinnet.

Kursens innehåll
Vi kommer att träna in doften eukalyptus på olika sätt, kursen fokuserar på inlärning av doften och att skapa ett sökintresse hos hunden. Vi kommer framför allt göra behållarsök samt lite Inomhussök.
Praktik varvas med teori. Ingen förkunskap krävs.

Kursen passar lika bra för dig som vill ha en rolig aktivitet tillsammans med din hund såväl som för dig som utöver det siktar på att tävla.
I kurspriset ingår dessutom ett startkit så att du enkelt kan komma i gång att träna hemma.

Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs. Kursen är för alla hundar över 6 månader.

Antal platser:
6 stycken

Datum och tid:
Söndag den 29/9 12:30-14:00
Lördagen den 5/10 12:30-14:00
Söndag den 13/10 12:30-14:00
Lördagen den 19/10 12:30-14:00

Pris:
1900 kr

Sista anmälningsdagen:
23/9-2024

Instruktör:
Ann Carlson

Uppge namn och vilken kurs du vill gå vid inbetalning.
Blir kursen full och du har betalat får du självfallet pengarna tillbaka.
Det finns ej rinnande vatten på klubben.